Een killer opt in maken

Een goede opt in zorgt ervoor dat jij een mailinglijst kan opbouwen van mensen die jouw website bezoeken en geïnteresseerd zijn in wat jij hebt te vertellen en te bieden. Mensen kunnen zich via een formulier aanmelden op jouw mailinglijst zodat jij e-mailadressen verzameld.

Vrouw lees email

Waarom heb ik een mailinglijst nodig?

Uit onderzoek blijkt dat 50-80% van de nieuwe website bezoekers een website verlaten zonder terug te komen. Het vergt ongeveer 5-7 contactmomenten met een website bezoeker voordat er overgegaan wordt tot een aankoop. Dus als het meeste van jouw verkeer je website verlaat en nooit weer terugkomt, hoe kun je dan overgaan naar een tweede contactmoment om uiteindelijk tot een verkoop te komen. Juist daarvoor is de mailinglijst zo geweldig.

Mensen laten echter niet zomaar hun e-mailadres achter. Het beste is dan ook om iets waardevols weg te geven. Hiermee bedoel ik een e-book met tips, of een receptenboek met allerlei recepten, een mini-training of een audioboek.

De informatie die geeft bij je opt in als ruil voor het e-mailadres moet digitaal te downloaden zijn. Mensen hebben dan ook DIRECT toegang tot de informatie die jij geeft.

Zoekverkeer is goed, e-mail is beter

De inkomsten die je uit e-mail marketing verkrijgt, is vaak je tweede grootste bron na inkomsten via zoekverkeer. Onderschat dus niet het belang van het opbouwen van een mailinglijst. Het is immers de manier waarop mensen jou kunnen leren ‘kennen’ en waarmee jij contact met ze kan houden. Met het hebben van een eigen mailinglijst hoef je ook geen zorgen te maken als Google besluit om het algoritme aan te passen.

Leuk en aardig denk je misschien, maar hoe maak ik nu die KILLER opt in. De opt in waarop bezoekers zich direct willen inschrijven en niet kunnen wachten om de informatie te krijgen. Een opt in die mensen aantrekt als een roze olifant! Wat maakt nu een killer opt in.

Tip 1: Geef waardevolle informatie
Helaas kom ik nog wel eens websites tegen waarop staat aangegeven dat mensen zich kunnen aanmelden voor een nieuwsbrief. Wie schrijft zich daar nu op in?! Door waardevolle informatie te geven zullen mensen een verdraaid goede reden hebben om zich in te schrijven om toegang te krijgen tot die informatie.

Tip 2: Maak een pakkende titel
Het is belangrijk dat jij met je opt in direct de aandacht trekt van je website bezoeker. Een pakkende titel is daarbij van belang. Je kunt nog zo’n goed e-book hebben, echter als je titel niet pakkend is dan zal niemand het downloaden. Wat je kan doen is het resultaat vermelden in de titel. Even een voorbeeld: Scoor hoger in Google. Een ander voorbeeld is waarop je inspeelt op de ‘pijn’. Bijvoorbeeld: Verlies nooit meer klanten.
Hier wordt dus ingespeeld op de pijn dat iemand steeds klanten verliest en dat natuurlijk niet wil. Jij biedt met jouw e-book een strategie of tips waarmee je een oplossing biedt.

Tip 3: Let op de call to action
Als mensen zich inschrijven via het formulier staat er onderaan en knop waarop men klikt om toegang te krijgen tot de informatie. Vermijd actieknoppen als ‘aanvragen’ of ‘verzenden’. Verplaats je in de schoenen van je bezoeker die de informatie wil ‘ontvangen’, ‘downloaden’ of ‘direct toegang’ toe wil hebben. Dit maakt ze eerder op de knop klikken. Jij zet ze aan tot actie.

Tip 4: Maak een kleine introductie
Naast de pakkende titel werkt het ook heel goed om in een soort korte introductie aan te geven wat de mensen kunnen vinden in je e-book, training etc. Het maakt ze meer nieuwsgierig naar de inhoud. Subtitels werken ook hier heel goed. Dus een soort van: Ontdek hier in 5 stappen hoe jij….

Tip 5: Laat je opt in op verschillende plaatsen in je website terugkomen
Om ervoor te zorgen dat je de opt in maximaal benut, zorg er dan voor dat je opt in op verschillende plaatsen te vinden is op je website. Denk hierbij aan de rechterkolom, in de header, onderaan je blogartikelen, via een pop-up en uiteraard ook via een menuknop. Ik moet het zelf nog toepassen, maar het is gebleken dat een opt in plaatsen onder een blogartikel veel extra inschrijvingen oplevert. Dus zeker de moeite waard om in te zetten.

Tip 6: Test je opt in
Ga testen met bijvoorbeeld de cover van je e-book. Welke cover levert de meeste inschrijvingen op. Test met je teksten, kleuren, titel etc. Er zijn variabelen die van invloed zijn of mensen zich inschrijven of niet. Soms kan een kleine verandering al maken je 5% meer inschrijvingen hebt. Dit geldt ook voor je landingspagina, dus de pagina waarop het formulier staat. Ga dit testen!

Welke opt in kies ik dan?

Veel mensen denken veel TE MOEILIJK over hun opt in. Ze denken dat iedereen alles al weet en dat zij geen waarde meer hebben om weg te geven. OF…… en dat is een totaal verkeerde denkwijze….. ik ga al die informatie toch niet GRATIS weggeven!…. Tja…. Wil je e-mailadressen verzamelen en zo de mogelijkheid hebben om steeds weer opnieuw informatie te kunnen sturen, dan zul je toch echt moeten werken met een opt in.

Opt in formule

Eigenlijk is het heel simpel. Onderzoek wat het zoekwoord is waarop jouw website scoort in Google. Dit kun je heel goed achterhalen met Google Webmaster Tools en Google Analytics. Dit is dus een onderwerp waarop mensen bij jou binnenkomen om meer informatie over te vinden. Schrijf dus over DIT ONDERWERP een e-book en maak hier een opt in van!!