Website Analytics

23 Internet Marketing Tips

Tip 1 – Je kan het echt zelf

Een website maken is niet moeilijk, zeker niet als je gebruik maakt van WordPress. Het grote voordeel is dat dit systeem GRATIS is. Je kunt zelf heel gemakkelijk blog artikelen plaatsen, pagina’s aanmaken en met behulp van verschillende plugins heb je de mogelijkheid om de website van je dromen te maken.

Ik vind het heel belangrijk om het zelf te doen, zeker in het begin. Je krijgt namelijk feeling met je website, je leert hoe het werkt en je merkt wat wel werkt en wat niet. Natuurlijk kun je er later altijd voor kiezen om dit verder uit te besteden. Echter, adviseer ik je om het zelf doen. Doordat je alleen bent kun je namelijk snel reageren op ontwikkelen en vlug iets aanpassen op je website. Jij bent ‘In Control’.

Tip 2 – Stop met perfectionisme

Misschien herken je dit wel. Je bent aan de slag gegaan met het maken van je eigen website en je hebt de website voor 50% af. Echter, je mist nog een formulier, je wilt nog een pagina met een koppeling naar je video’s en dat lukt maar niet en eigenlijk moet er ook nog een introductievideo op komen. Het is nog niet af, dus je publiceert het nog niet.

GEMISTE KANS! Een website is nooit af. Er is altijd wel iets te verbeteren en elke keer bedenk je weer iets nieuws wat een toevoeging of vervanging voor je website kan zijn. Het gevaar schuilt er in dat je nooit je website live laat gaan. Nooit mensen zult bereiken die jij kunt helpen. Echt waar….. stop met wachten tot het perfect is want dat wordt het nooit. Werk met wat je hebt en gaandeweg ga je zaken toevoegen en verbeteren.

Tip 3 – Doorzetten en een positieve houding

Doorzettingsvermogen en een positieve houding kan jou als online ondernemer maken of breken. Houd er rekening meer dat je moeilijke tijden meemaakt. Niets gaat direct goed en is meteen een groot succes. Ook de succesvolle online ondernemers van nu hebben te maken gehad met tegenslag en vaak hebben ze nog steeds tegenslag. Bij niemand gaat alles van een leien dak.

Wat maakt dat zij zo succesvol zijn is dat zij niet opgeven bij tegenslag. Een belangrijk hulpmiddel is een planning. Zorg dat je een plan maakt van alles wat je wilt doen, zodat het kan opbreken in kleine acties en zo elke dag een stap vooruit kan zetten. Straal zelfvertrouwen uit, ook al heb je zorgen, ben je nerveus, of onzeker over jezelf. Laat niet toe dat je verlamd raakt van angst van niets meer uitvoert. Blijf doorzetten en hanteer een positieve houding en ga altijd uit van succes!

Tip 4 – Zet social media slim in

Velen van jullie begrijpen al wel dat het handig is om social media in te zetten voor je online onderneming. Het kan immers veel verkeer genereren naar je website. Door social media knoppen toe te voegen aan je website kunnen mensen je volgen via Twitter, Facebook en YouTube.

Er van uitgaande dat je minimaal deze 3 social media giganten benut. Via deze kanalen kun je bezoekers van je website tips geven, inspiratie en natuurlijk productaanbiedingen. Je breidt je bereik door het inzetten van social media enorm uit. Het is wel iets wat veel onderhoud vergt, dus denk er niet te licht over. Wat ook mooi meegenomen is dat als jij je blogartikelen voorziet van een social media deelknoppen (bijvoorbeeld via een plugin als Digg Digg), en mensen geven een like of tweet, dan telt dit mee in de indexering bij zoekmachines zoals Google. Je scoort behoorlijke pluspunten bij Google als jij veel tweets en likes hebt op je website!

Tip 5 – Geef het GRATIS weg

Het wordt zo vaak gezegd….. geef waarde en bij voorkeur gratis. Op veel websites zie je dat een gratis e-book of gratis cursus kan downloaden. Ook de blog artikelen zitten vol waarde en zijn gratis te lezen. Een beetje online ondernemer heeft ook een YouTube kanaal met daarop allerlei video’s waar heel veel tips en zaken worden behandeld, gratis! Dat is waarde geven in the max.

Hiermee trek je bezoekers, krijg je dat mensen geïnteresseerd raken en als je het goed aanpakt blijven ze je volgen, want je weet maar nooit wanneer er weer gave GRATIS informatie wordt gegeven. Het is voor jou dan ook zaak om als eerste op je website een gratis product te plaatsen, waarbij een e-book het meest snel te realiseren is. Mensen willen dat e-book downloaden en in ruil voor het e-book ontvang jij hun naam en e-mailadres. Voila je werkt aan je mailinglijst. Zodra je die aan het opbouwen bent kun jij de mensen blijven mailen. Oftewel e-mailmarketing.

Ik hoor veel mensen zeggen dat ze niet weten waar ze over moeten schrijven voor het e-book. Gaat jouw website over afvallen, schrijf dan een e-book met allerlei tips waarmee je kunt afvallen. Je kunt ook een e-book maken met recepten van gerechten die mensen wel kunnen eten en toch afvallen. Schrijf een e-book over wat bepaalde voedsel doet voor je verbranding etc. Mogelijkheden te over. Een sidetip:…. Recepten op het internet zijn niet beschermd en vrij te gebruiken. Dus het is heel simpel een mooi e-book samen te stellen.

Zorg ook voor een aantrekkelijke e-cover. Dus de voorkant van je e-book. Dit maakt of mensen zich aangetrokken voelen en het willen downloaden of dat zij het links laten liggen. Je cover lijkt dan op een echt boek of paperback. Er zijn mensen die dit kunnen maken met Photoshop. Ikzelf ben daar totaal niet handig en gebruik liever tools als my ecover maker.

Tip 6 – Content is king!

Het wordt wel eens tegengesproken, echter wat 10 terug van belang was is dat nog steeds en wordt zelfs belangrijker! Goede content door teksten van blog artikelen, pagina’s, video´s, audio of andere vormen van content zijn belangrijk om bezoekers naar je website te trekken. Naast allerlei technieken is gewoon het allerbelangrijkste de inhoud van je website.

Een mooie vormgeving voor je website is leuk, maar goede inhoud op je website zorgt ervoor dat je hoger komt in de zoekmachines.
Zorg voor regelmatige en relevante content. Je kunt veel invloed  hebben op de zoekmachines omdat je zelf bepaalt hoe vaak en hoeveel inhoud jij toevoegt op je website. Als je 1x per maand een blog artikel schrijft dan heeft dat veel minder effect wanneer je elke dag 1 of zelfs 3 artikelen zou plaatsen op je website!

Tip 7 – Pas SEO toe op al je teksten

Alle teksten die jij op je website plaats, of dit nu een blog artikel is op een paginatekst, worden gescand door de zoekmachines. Wil je hoger scoren in de zoekmachines dan moet je hier rekening mee houden en SEO (Search Engine Optimization).

Pas echter op dat je wel schrijft voor je bezoeker en niet alleen voor de zoekmachines, anders krijg je van die rare teksten die totaal onleesbaar worden. Let bijvoorbeeld op je zoekwoorddichtheid. Zet je zoekwoord geregeld in je tekst, maar plaats het niet onnodig veel. Dit geldt ook voor je interne links (naar bijvoorbeeld andere artikelen).
Een handig hulpmiddel hiervoor is de WordPress plugin die gemaakt is door Yoast. Op mijn YouTube kanaal vind je hier een specifieke video over waarin ik de plugin uitleg.

Tip 8 – Ga bloggenTip 8

Iedere succesvolle online ondernemer zegt het steeds weer, ga bloggen. Bloggen is het schrijven van artikelen waarin jij je expertise en kennis kan delen met mensen. Je kunt hier je waarde open en vrij weggeven. Voor je lezers / volgers is het de manier om jou te leren kennen.

Veel mensen die ik live ontmoet ‘kennen’ mij al een beetje omdat zij mij volgen op social media en mijn blog artikelen lezen. Ze weten dus al wie ik ben, waar ik voor sta en welke kennis ik met ze kan delen.

Helaas hoor ik nog heel vaak: ik kan niet schrijven, dus een blog is niets voor mij. ONZIN. Iedereen kan leren bloggen. Ik had er in het begin ook moeite mee, maar nu… ik kan niet meer stoppen. De artikelen rollen er uit en de ideeën blijven komen.

Nu moet ik wel bekennen dat ook ik in het begin hulp gehad. Ik heb Esther Molenaar van Blog Universiteit gevraagd of zij mij wilde helpen. Dat heeft tot gevolg gehad dat ik nu onbeperkt en onbevreesd kan bloggen.

Tip 9 – Probeer Google niet voor de gek te houden

Er zijn veel cursussen op de markt die jou een techniek leren om Google te slim af te zijn. Je leert er trucjes om ervoor te zorgen dat jij met jouw website hoog kan scoren. Echter, pas op! Google is heel slim. Probeer Google dus ook niet voor de gek te houden, dit zal Google zeker doorhebben en hiervoor kan je flink worden gestraft.

Een veel gezondere strategie die voor de langere termijn werkt is het leveren van waarde aan je bezoekers. Schrijf ‘killer’ blog artikelen, maak video’s en geef materiaal waar mensen echt mee kunnen werken en wat aan hebben. Daar wordt je uiteindelijk voor beloond. Probeer dus niet om heel snel te ranken in Google. Soms lukt het je ook met de gezonde strategie wel.

Tip 10 – Haal je voordeel uit keywords

Om goed gevonden te worden in Google heb je zoekwoorden nodig. Deze zijn zeer belangrijk en worden vaak onderschat. Je hebt ook de long tail keywords. Dit zijn de zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Het is ook zo dat hoe specifieker mensen zoeken op een onderwerp, des te groter is de kans dat zij bereid zijn om te kopen. Om de simpele reden dat zij precies weten wat ze willen hebben.

Tip 11 – De gigant Facebook mag niet missen

Ik heb in een eerdere tip al aangegeven dat je social media slim kunt inzetten voor je online onderneming. Onderschat niet het verkeer dat je hiermee kan genereren. De laatste jaren is Facebook wel een gigant geworden onder de social media platforms. Er zijn zoveel groepen mensen die je hiermee kan bereiken dat de mogelijkheden onbeperkt zijn.

Een fantastische tool van Facebook die ook heeft bewezen goed te werken is het adverteren via Facebook. Je kunt op stappenplan doorlopen om zo je eigen advertentiecampagne op te zetten binnen Facebook en hiermee honderden en soms wel duizenden bezoekers naar je website of product te trekken. Er schuilt ook een gevaar in…. namelijk je geeft geld uit aan adverteren en als je niet weet waar je mee bezig bent, dan wordt dit een groot gat waar jij je geld in gooit en nooit terug ziet. Zorg dat je leert hoe je Facebook advertenties goed en effectief moet opzetten.

Ik kan hiervoor het programma van Jacko van harte aanbevelen. Je leert een simpel stappenplan die je precies uitlegt wat je moet doen op welk moment.

Tip 12 – Werk aan je lijst

Eén van de drie internet marketing strategieën is e-mailmarketing. Ik heb gemerkt dat hier heel moeilijk over wordt gedaan waardoor het voor sommigen als een niet te beklimmen berg lijkt. Dat is absoluut niet nodig.

Je moet je voorstellen dat je allemaal vrienden hebt op Facebook, volgers op Twitter en heel veel Likes op je FB pagina. En nu valt dat weg, Facebook en Twitter bestaan niet meer. Hoe kun je dan die mensen bereiken!!! Zorg dus altijd dat die mensen ook op je mailinglijst staan. Dat is de weg waar jij controle over hebt. Je kunt altijd via e-mail contact met ze opnemen.

Zorg dat je dit oppakt en zet het hoog in je prioriteitenlijst. Dit is waardoor jij geld gaat verdienen via het internet.

Tip 13 – Start direct met een autoresponder

Iedereen kan e-mailmarketing toepassen. De essentie is dat de kracht zit in de follow-up. In tip 5 geloof ik, heb ik genoemd dat je moet werken aan het gratis weggeven van waardevolle informatie zodat mensen zich inschrijven op jouw e-maillijst. Vanaf dat moment heb jij een e-mailadres waar jij e-mail naar kan sturen. Je kunt een relatie gaan opbouwen. Hoe doe je dat? Je schrijft follow-up e-mails.

Dus de 1e gaat over dat je blij bent dat de inschrijver aan de slag gaat met jouw gratis informatie. En je biedt natuurlijk je hulp aan. In een 2e email informeer je of de inschrijver aan de slag is gegaan met het materiaal en wat de bevindingen, inzichten, resultaten (helemaal afhankelijk wat je weggeeft natuurlijk) zijn. En wederom biedt je hulp aan. In de 3e e-mail vertel je een stuk over jezelf en wat jij met de informatie hebt gedaan en wat het jou heeft opgeleverd. In de 4e geef je nog maar gratis tips en andere informatie weg. Etc. etc.

Dit ga je natuurlijk niet allemaal handmatig doen, dit voer je uit met een autoresponder. Ikzelf werk met Aweber omdat die een hoge aflevergarantie heeft. Dus er zijn bij mij weinig e-mails die in de spam box belanden.

Via de autoresponder programmeer jij al de e-mails die ik zonet heb opgenoemd. Je gaat het dus automatiseren. Iemand schrijft zich in op jouw lijst en blijft vervolgens e-mails van jouw ontvangen, terwijl jij ondertussen met hele andere zaken bezig bent.

Voor mij is dit stap 2 nadat je een website hebt gemaakt. Voordat je überhaupt wat op zet, zorg je voor een koppeling met een autoresponder. Je wilt geen e-mailadres missen.

Tip 14 – Word producteigenaar

Via affiliate marketing kun je een aardig bedrag per maand scoren. Echter, als producteigenaar verdien je het meest. Ik heb het hier alleen over de digitale producten, niet de fysieke. Juist op de digitale producten zitten enorme marges en kun je grote winsten behalen. Het mag duidelijk zijn dat jij als producteigenaar meer kan verdienen, dan als affiliate. I.p.v. een bepaald percentage van de verkoop ontvang jij alles.

Ook al zet je andere affiliates voor jou aan het werk, dan nog ben jij de grootverdiener.
Als jij als producteigenaar 100 affiliates voor je laten werken, draai jij 100 x meer omzet dan één affiliate. En daarom zal je als producteigenaar altijd meer verdienen.
Door één keer tijd te steken in het maken van het product kun je vervolgens blijven verdienen op die eenmalige inzet. Het enige wat je nog hoeft te doen is zorgen voor promotie. Of als je affiliates hebt, dan verzorgen zij de promotie voor jou.

Sommige producten gaan niet voor langere tijd mee. Dat kan komen doordat er weer nieuwe ontwikkelingen zijn en jouw materiaal achterhaald is. Zorg er dan voor dat je altijd alert blijft en wijzigingen kan doorvoeren of kan aanvullen. In sommige situaties is het raadzaam om het product helemaal opnieuw te maken.

Tip 15 – Werk met een landingspagina

Een landingspagina is een pagina op je website waar iemand die jouw website bezoekt op land. Heb jij dus een product wat je wilt verkopen, hetzij een e-book of een online cursus, zorg dan voor een landingspagina waarop mensen terecht komen.

Op deze pagina staat alle informatie over jouw product en waarom iemand het zou moeten aanschaffen, dus een verkooppagina, en zorg voor een call to action op die pagina. Dus zet mensen aan tot de actie om het te kopen, te downloaden etc. wat je maar wilt.

Tegenwoordig zie je ook veel video’s op landingspagina’s in plaats van lange salespages. Dit werkt ook heel goed.

Tip 16 – De kracht van video

Tip 16

In de vorige tip heb ik je iets verteld over het inzetten van video. Dit wordt steeds belangrijker. Vooral op je website is het zeker aan te raden om te werken met video’s. Het voordeel is dat je mensen je kunnen zien, ze krijgen dus nog beter een gevoel bij wie jij bent, hoe jij spreekt en dit werkt ten gunste van de relatie (tenminste als het een goede video van je is, let op dit kan dus ook tegen werken!).

Ook YouTube wordt steeds groter. Ben je serieus bezig een online onderneming op te zetten dan kan ik je zeker aanraden om ook een YouTube kanaal aan te maken voor je onderneming. En daarop plaats je video’s van tips en dingen die jij meemaakt. Video’s van casestudies, dus dingen jij mee maakt in je online onderneming en tot een resultaat leiden, zijn ook zeer populair.

Het grote voordeel is dat je een koppeling maakt tussen de gigant YouTube en jouw eigen website. Dit heeft een grote waarde voor Google, zeker als je video’s vaak worden bekeken en gedeeld. Dit bereik je niet vanaf dag 1, maar ga er gewoon mee beginnen. Alles wat je nu maakt legt gewicht in de schaal voor het moment waarop je door steeds meer mensen wordt opgemerkt. Het materiaal heb je al gemaakt en staat al tot hun beschikking!

Tip 17 – Heldere call-to-action in afbeeldingen

Op je website kun je banners en advertenties plaatsen van een product dat jij verkoopt, hetzij een product van jezelf of van een ander als affiliate. Over het algemeen wordt er vaker op een tekst link geklikt dan op een afbeelding. Om de simpele reden dat veel nog veel internet gebruikers niet weten dat ze op een afbeelding kunnen klikken omdat hier een verborgen link achter zit.

Het is daarom ook zo belangrijk dat je in de banner letterlijk de call-to-action zet als: Klik hier om……!
Wees wel zuinig met het plaatsen van advertenties op je websites om een rommelige en drukke indruk te voorkomen.

Tip 18 – Je eigen affiliate programma

Ben jij de eigenaar van een online product dan kun jij je kansen tot succes (en natuurlijk ook omzet) enorm vergroten door gebruik te maken van affiliates. Het is bijzonder om te merken dan veel producteigenaren deze kans links laten liggen. Wellicht denken ze dat het heel ingewikkeld is om uit te voeren. Gelukkig is het heel simpel! Zeker als je platforms gebruikt zoals PayPro of Sharepay.

Het grote voordeel om affiliates voor jou aan het werk te hebben is dat jij niet de enige meer bent die alle promotie hoeft te doen. Je haalt een leger van affiliates erbij om dit voor jou te doen! Uiteraard krijgen zij uitbetaald voor hun succes.

Het beste is om minimaal 50% te hanteren en soms is het aan te raden om daar iets boven te zitten.
Dus een product met een verkoopprijs van € 50,00 levert jou en je affiliate € 25,00 op.

Vergeet niet om een affiliate pakket te maken. In dit pakket heb je alles klaar staan voor de affiliate zoals e-mails, tweets, FB posts, banners, afbeeldingen, e-cover van je product en eventueel artikelen die de affiliates kunnen gebruiken.

Tip 19 – Maak het mobiel vriendelijk

Het aantal gebruikers dat via zijn mobiel of tablet aan het internetten is wordt steeds groter. Er is zelfs aangekondigd dat Google SEO prioriteit geeft aan mobiel vriendelijke websites. Het is dus niet echt optioneel meer, maar een must geworden. Zorg er dus voor dat je website mobiel vriendelijk is.

Tip 20 – Verkeer is waar het om draait

Heb je geen verkeer , dan heb je niets. Hoe vaak hoor ik wel niet zeggen, mijn website is nog niet perfect, daarom komen de mensen niet. Nee… mensen komen niet. Daar zit al de eerste fout. Daarna kun je zaken aanpassen om je website om ervoor te zorgen dat mensen langer blijven hangen en bij voorkeur je producten gaan kopen. Maar als er niemand in je winkel komt, verkoop je ook niets. Dus verkeer is waar het om draait.

In de voorgaande tips heb ik al verschillende manieren gegeven waarmee je verkeer naar je website kan genereren. Daarbij zijn bloggen, social media en Facebook advertenties wel een paar hele belangrijke.

Dus blijf niet hangen aan het sleutelen van je website, maar zorg ervoor dat je de middelen inzet om verkeer naar je website te leiden. Zelfs de meest lelijke website realiseren nog verkopen, puur omdat ze weten hoe ze verkeer naar de website moeten sturen!

Tip 21 – Houd het simpel

En dan bedoel ik je website. Maak het design van je website vooral niet te druk. Je bezoekers weten dan niet meer waar ze moeten kijken en zoeken als een speld in de hooiberg. Houd je design dus rustig en simpel, met een heldere structuur. Gebruik ook niet teveel drukke plaatjes.

Van de week zag ik nog een website die zijn huisstijl had doorgevoerd in alles op zijn website. Helaas is de kleur van de huisstijl roze. Je kunt je wellicht voorstellen dat ik met pijn in mijn ogen naar het scherm zat te kijken. Het menu, alle linken, alle foto’s van de blogartikelen, alle icoontjes etc. alles was roze. Het idee is leuk, uitvoering een stuk minder.

Houd het dus simpel. Simpel menu, simpele manier op je blogartikelen te vinden en vooral een hele simpele manier om je producten te zien. Kleine banners zijn daarvoor ideaal, kun je ook perfect plaatsen in de sidebar, zodat ze op elke pagina toch in zicht blijven.

Tip 22 – Laat je koper niet lopen

Je doel is om te verkopen, of je nu een affiliate website hebt en producten van anderen verkoopt, of dat je een eigen service of product hebt, je wilt verkopen. Draai daar niet om heen en verstop het dus ook niet! Ikzelf ben iemand die geregeld via internet koopt en wat gebeurt er nu na de koop? Helemaal niets meer. Dat is niet echt handig!

Zodra jij een koper hebt die iets heeft gekocht bij jou is het belangrijk dat jij een follow up doet naar je klant. Stuur een simpele e-mail waarin je degene bedankt voor de aankoop. Stuur eens een e-mail om te informeren of de klant nog vragen heeft. Bedenk maar wat voor jouw product van toepassing is. Je gaat ook hiermee weer werken aan een relatie met je koper. Wat kan leiden tot een upsell naar een ander product wat je hebt. Als je koper erg tevreden is, kun je vragen of zij ambassadeur voor je willen worden met een korting op een volgend product of ze krijgen het geld voor het eerste product van je terug.

Heb je een eigen product verkocht, bied dan de mogelijkheid aan de koper om affiliate voor jou te worden. Zet dus een affiliate programma op.

Wat ik dus wil zeggen is dat zodra iemand bij jou heeft gekocht, zorg ervoor dat de koper in je beeld blijft. Laat je koper niet lopen. Er zit veel meer in dan alleen het geld voor je eerste verkoop.

Tip 23 – Gebruik je tools

Ik heb je nu 22 tips gegeven die je kunt gebruiken in je online onderneming. Het is je vast opgevallen dat een belangrijk item daarin is dat je werkt met Google. Je wilt tenslotte hoog scoren zodat de kans aanzienlijk wordt verhoogd dat mensen jouw website ook echt kunnen vinden. Velen vergeten echter heel simpel op de website aan te melden bij Google….! Is dat nodig? Ja! Er zijn verschillende tools die je kan inzetten om je website te laten communiceren met Google.

Een hele belangrijke daarin is de Google Webmaster Tools. Vaak wordt deze verward met Google Analytics. Ze zijn echter zeker niet hetzelfde. Met Google Webmaster Tools kun jij de website zichtbaar maken bij Google. Vervolgens krijg je met deze tool inzicht in hoe Google jouw website beoordeeld. Zet dit in en bekijken hoe jij je website kan verbeteren om meer pluspunten te scoren bij Google.

Bonus tip #1 – Gebruik deze 3 woorden niet

Werk je met een verkooppagina of een verkoopvideo? Pas dan op welk woorden je gebruikt om een online verkoop te realiseren. Er zit een hele psychologie achter woorden en wat dit doet met mensen. Sommige woorden zetten aan tot actie en andere juist totaal niet en roepen zelfs een blokkade op.
Koop – Leer – Dingen

Ik geef je nu 3 woorden die je in ieder geval beter niet kan gebruiken op je verkooppagina.
1. Koop – Houd er rekening mee dat dit gericht aan mensen vraagt om hun portemonnee te trekken. Veelal werkt dit als een onbewuste rem. Beter is om in een knop te werken met: Ja, ik wil. OF Geef mij direct toegang. Het principe is hetzelfde, het effect is echter een groot verschil.

2. Leer – De meeste mensen willen niet leren. Het doet ze terugdenken aan de schoolbanken en bij een groot percentage roept dat een aversie op. Gebruik liever het woord Ontdek.

3. Dingen – In de vorm van ik zal je dingen laten zien waar je van achterover slaat. Het zegt niets en het is verschrikkelijk saai! In plaats daarvan kun je beter statement woorden gebruiken als “tips”, “technieken” Een voorbeeld: Krijg direct toegang tot 5 fantastische technieken!

Bonus tip #2 – Krijg het vertrouwen

Eén van de grootste redenen waarom mensen niet kopen is gebrek aan vertrouwen. Je product of dienst kan verbazingwekkend zijn, maar als de eventuele koper je niet vertrouwt, zal die niet kopen. Een testimonial  van iemand die tevreden is over jou, je product of dienst levert een grote mate van vertrouwen op voor eventuele kopers. Hoe meer vertrouwen een prospect heeft in jou, hoe gemakkelijker het is om te verkopen.

Dat is ook een belangrijk gevolg van contact blijven houden met je kopers. Je kunt ze namelijk benaderen met de vraag of zij een testimonial voor je willen maken. Hetzij een schriftelijke testimonial of anders een video testimonial. Een koper die tevreden is over jou of je product/dienst vind het vaak geen enkel probleem om je hiermee te helpen.

Je kunt iemand extra blij maken door aan te geven dat jij bij de testimonial de gegevens zal vermelden, zoals een websiteadres. Voor de persoon is het gratis reclame en voor jou een kleine moeite.

Prospects die geïnteresseerd zijn in jouw product krijgen hiermee het vertrouwen in jou en het percentage dat uiteindelijk zal kopen zal hiermee aanzienlijk stijgen.