Hoe je zoekwoord onderzoek?

Zoekwoorden zijn termen of woorden die betrekking hebben op bepaalde onderwerpen op het internet. Een zoekwoorden onderzoek heeft verschillende aspecten, zoals het vinden van verkoop gerelateerde trefwoorden of het zoeken van maximaal gekwalificeerde gebruikers (verkeer).

Een zoekwoorden onderzoek is de eerste stap naar een succesvolle zoekmachine optimalisatie campagne. Je moet goed opletten bij het selecteren van zoekwoorden, want het kan erg lastig zijn om gerichte zoekwoorden te selecteren voor je website.

Welke zoekwoorden moet ik kiezen?

De selectie van zoekwoorden moet altijd gebaseerd zijn op verschillende aspecten, zoals productnamen, diensten, merken etc. Bij het zoekwoorden onderzoek is het belangrijk om zoveel mogelijk zoekwoorden te vinden die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. Verder is het van belang om goed te bekijken hoe vaak per maand op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. Dat geeft je een aardig beeld waar mensen naar zoeken en hoe jij daarop kan inspelen. Het is ook altijd slim om te kijken bij concurrenten of websites die qua doelgroep en product of dienst gelijk zijn.

De eerste stap in het vinden van de beste zoekwoorden is het maken van een lijst van producten, onderwerpen of diensten die je aanbiedt. Heb je Google Analytics op je website geïnstalleerd, kijk dan eens op welke zoekwoorden mensen tot nu bij je website zijn gekomen. Dit kan soms zeer verrassend zijn!

Vandaag de dag zijn veel gebruikers van zoekmachines zich bewust van hoe de zoekmachines werken. Probeer dus aan te sluiten bij het zoekgedrag van die mensen.

Met welke tool doe ik een zoekwoorden onderzoek?

Er zijn diverse tools beschikbaar die je kunnen helpen om te bepalen wat nu goede zoekwoorden zijn voor je website. Het is altijd de uitdaging om te bepalen welk zoekwoord of zoekwoorden het beste zijn om verkeer naar je website te genereren.

Zelf maak ik al jaren gebruik van de gratis tool van Google zelf; de zoekwoordplanner. Wil je deze gebruiken dan moet je hiervoor inloggen. Heb je nog geen account, dan kun je deze gratis aanmaken. Het account is gekoppeld aan je Gmail e-mailadres. Alles is gratis en het geeft veel goede info.

Ik zal je meenemen in een voorbeeld zou je weet waar je op moet letten.

In dit voorbeeld doe ik onderzoek naar het zoekwoord ‘Website maken’. Zoals je kan zien op de afbeelding wordt hier 18.100 keer per maand op gezocht en de concurrentie is Hoog.

Dat de concurrentie hoog is, betekent 2 dingen:
1.   Er wordt geld in verdiend, want er is veel concurrentie (die zou er niet zijn als niemand geld verdient 😉 )
2.   Je zult meer werk moeten verzetten om op dit zoekwoord te kunnen scoren

Is het aantal zoekopdrachten consistent?

Wat ik je aanraad om ook altijd naar te kijken, is het verloop van je zoekwoord over een periode. In de afbeelding hieronder heb ik een overzicht van de maandelijkse zoekopdrachten over de periode februari 2014 tot januari 2015. Dat is dus een heel jaar. Zoals je kan zien is de zoekfrequentie stabiel. Er blijven, ongeacht welke maand van het jaar, heel veel mensen zoeken op dit zoekwoord.

Gebruik je nu een zoekwoord dat alleen in de zomermaanden veel zoekopdrachten heeft, dan betekent dit dat je website in de zomermaanden het hoogste aantal bezoekers zal trekken en dus omzet zal genereren. Wees je dus heel bewust van welke zoekwoorden je gebruikt! Of combineer seizoengevoelige zoekwoorden met zoekwoorden die consistent zijn over het hele jaar.

Zodra je een rijtje met zoekwoorden hebt, kun je aan de slag. Zorg dat ze verwerkt worden in je website. Schrijf je blogartikelen dan is het aan te raden om je blogartikel te starten met het zoekwoord. Hiermee maak je kans dat jouw blogartikel scoort in Google en mensen sneller je website gaan bezoeken.

Zelf gebruik ik nooit meerdere zoekwoorden in één artikel. Het is beter om 10 verschillende artikelen te maken met elk een goed zoekwoord.